Processtappen
Met de Bijzondere Bijstand biedt de gemeente een vangnet voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Bijvoorbeeld door het ontstaan van gezondheidsproblemen, of door het plotseling wegvallen van een vast inkomen. Het doel van de Bijzondere Bijstand is om ervoor te zorgen dat mensen in hun basisbehoeften kunnen blijven voorzien. De Bijzondere bijstand is er voor mensen met een laag inkomen en beperkt financieel vermogen, zoals spaargeld.
Stipter is gespecialiseerd in het ontwikkelen van software voor vergaande automatisering van werkprocessen in het sociaal domein.
Het verkrijgen van inkomensinformatie is cruciaal voor de beoordeling van de aanvraag. MO-Platform kent een gestructureerde methode om deze gegevens te verzamelen, inclusief werkgeversdetails. Daarbij worden ingevoerde gegevens automatisch getoetst met de bekende data in Suwinet. Werkt iemand niet meer bij dezelfde werkgever? Bewijsstukken, zoals een ontslagbrief kunnen al direct bij de aanvraag worden geüpload.
Vervolgens registreert MO-Platform informatie over het vermogen. Dit is nodig om vast te stellen of iemand binnen de gestelde vermogensgrenzen valt. Ook dit proces verloopt automatisch waarbij het overschrijden van grenswaarden en eventuele afwijkingen extra worden gecontroleerd
Zo genereert MO-Platform automatisch een adviesbesluit voor de gemeente. Op basis van dit advies neemt de gemeente de concrete beslissing om wel of geen Bijzondere Bijstand te beschikken.
Optimale Structuur en Gebruiksgemak
Naast het vereenvoudigen van het aanvraagproces zelf, erkent Stipter het belang van gestroomlijnde processen rondom de aanvraag. Daarom hebben we aanvullende functies ingebouwd die gemeenten in staat stellen om op een efficiënte en effectieve manier met aanvragers om te gaan.
1.Eenvoudige Weergave via gemeentelijke templates
We presenteren de verzamelde gegevens op een overzichtelijke manier, waarbij we gebruikmaken van gemeentelijke sjablonen om een consistente huisstijl te behouden.
2.Interactieve Vraagstelling en Antwoorden in Meerdere Talen
Ons systeem is net zo laagdrempelig als ‘appen’. Hiermee kunnen inwoners en contactpersonen direct korte, persoonlijke berichten met elkaar uitwisselen. Aanvragers kunnen specifieke vragen stellen. Voor de inwoner betekent dit snel een helder antwoord. Een ingebouwde vertaler verlaagt de drempel voor anderstaligen.
3.Efficiënte Afspraken en Contactbeheer
Ons systeem beperkt zich niet alleen tot aanvragen; we bieden ook praktische functies zoals het vastleggen van afspraken. Binnen het portaal hebben medewerkers ook de mogelijkheid om hun beschikbaarheid aan te geven (indien gewenst), zoals bijvoorbeeld hun werkdagen.
4.Transparantie via Notitiepagina
Elke interactie wordt vastgelegd op een overzichtelijke tijdslijn. Of het nu gaat om telefonisch contact met aanvragers of andere handelingen, alles is traceerbaar en transparant, wat bijdraagt aan effectieve communicatie en opvolging.