Van administratie naar individuele aandacht
Voor veel mensen is meedoen niet vanzelfsprekend, zeker als ze langdurig een bijstandsuitkering hebben. Maar wanneer zij intensief persoonlijk begeleid worden, ervaren zij minder praktische belemmeringen, staan ze positiever tegenover participatie, zijn ze beter in staat om de eigen regie te pakken en vol te houden en ondernemen ze vaker actie om hun doel te behalen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Persoonlijke begeleiding in de bijstand’ dat onderzoeksbureau De Beleidsonderzoekersmet medewerking van onder andere Divosa uitvoerde voor het ministerie van SZW. De persoonlijke begeleiding vergt inspanning van de gemeenten. In een tijdperk dat alleen maar tekorten kent in het sociaal domein, is de inzet op meer personeel niet aan de orde. Hier is een andere werkwijze noodzakelijk.
Een aantal gemeenten maakt gebruik van algoritmen voor de opsporing van fraude. Zij verdedigen dit door aan te geven dat het lastenverlichtend werkt voor de inwoner, omdat deze minder ‘bewijsmateriaal’ hoeft aan te leveren. Het digitaal verzamelen van gegevens kan beter worden gebruikt om de kwaliteit van de persoonlijke begeleiding te verbeteren, mits gebruik wordt gemaakt van privacy veilige software.
Via de applicaties van Stipter worden de gegevens ook digitaal verzameld, maar niet met het doel ze ‘ongevraagd’ in algoritmes te gebruiken. In de module Inkomensondersteuning, die momenteel door Stipter wordt ontwikkeld, worden deze gegevens omgezet naar een persoonlijk portaal waar deze op een eenvoudige wijze beschikbaar zijn en voor de verstrekking van een uitkering verzameld en ingevoerd kunnen worden. Deze administratieve lastenverlichting richting inwoner én richting gemeenten, leidt tot minder noodzakelijke inzet van medewerkers in het gemeentelijke apparaat.
Gemeenten kunnen kiezen: besparing op het aantal medewerkers of de verplaatsing van medewerkers van de backoffice naar de frontoffice. Individuele aandacht, één contactpersoon en een integrale aanpak gericht op individuele doelen van de deelnemer, leiden tot een groei van (zelf)vertrouwen en ontwikkeling[1].
Geautomatiseerd waar het geautomatiseerd kan!
Om de administratieve lasten te verminderen is Stipter in 2007 een ontwikkeling gestart waarbij de backoffice van gemeenten minder personele inzet kent en er ruimte wordt gemaakt voor een verhoogde inzet aan de voorkant. Voor de onderdelen Jeugd en Wmo draaien deze modules al enkele jaren succesvol bij diverse gemeenten. De module Inkomensondersteuning, die Stipter nu aan het ontwikkelen is, gaat uit van de zelfregie van de inwoners op hun inkomensdossier. Informatie vanuit de inwoner én het Digitaal Klantdossier (DKD)[1] worden geheel geautomatiseerd in de backoffice verwerkt.
Module Inkomensondersteuning
De nieuwe applicatie van Stipter sluit aan op de recente ontwikkelingen rondom de inkomensondersteuning door gemeenten. Deze ontwikkelingen vragen om (her)inrichting van werkprocessen, rekening houdend met flankerende wetgeving en de AVG. Verder is samenwerking en dus het veilig delen van informatie steeds belangrijker. Zowel in de dienstverlening aan werkzoekenden als in de dienstverlening aan werkgevers wordt samengewerkt met tal van partijen (UWV, omliggende gemeenten, SW bedrijven, bedrijfsleven, cliëntorganisaties, onderwijsinstellingen, wijkteams, enz.). De applicatie van Stipter houdt daar rekening mee.
Samen met de diverse kennispartners in het veld, pleit Divosa ervoor om voor de korte termijn zoveel mogelijk systemen met een meerwaarde, te hergebruiken en te zoeken naar slimme koppelingen tussen deze systemen. Op de langere termijn is de huidige (keten-)ICT ontoereikend. Daarom stimuleert Divosa het zoeken naar betere oplossingen.
Met de ontwikkeling van de backoffice module Inkomensondersteuning loopt Stipter vooruit op een dergelijke oplossing. Alle applicaties van Stipter zijn modulair inzetbaar en makkelijk als SaaS oplossing te integreren in het ICT-landschap van gemeenten. Centraal in de aanpak staat het Common Ground gedachtegoed. Gemeenten zijn niet afhankelijk van één alomvattend systeem en kunnen per domein kiezen voor flexibele (deel)oplossingen die de processen optimaal ondersteunen.
De planning is dat de eerste versie van de Inkomensmodule in 2022 gereed is, waarna met een launching customer de vervolmaking volgt. Per 1 januari 2023 is de nieuwe applicatie voor elke belangstellende gemeente beschikbaar.
[1] Zie het onderzoek van De Beleidsonderzoekers.
[2] In het DKD wordt op het gebied van werk en inkomen informatie gedeeld door het UWV, de SVB en gemeenten. Het DKD is ontwikkeld in het kader van de Wet eenmalige gegevensuitvraag (WEU).