Het is nu vier jaar na de transitie van de jeugdzorg en de overheveling van een groot deel van de AWBZ naar gemeenten. Er is nu een trend waarneembaar dat gemeenten meer en meer gaan sturen op data. Bijna alle gemeenten zijn bezig met het aannemen van contractmanagers, inrichting van hun managementinformatie en dashboards, of verdere professionalisering hiervan. Een trend die past in de tijdsgeest: nu gemeenten de processen op orde beginnen te krijgen ontstaat de fase waarin de behoefte is om meer grip te gaan krijgen op het domein en op basis van resultaten, waarnemingen en trends te kunnen gaan sturen.
Bij de meeste gemeenten is dat met name nog ‘terugkijken’ en verantwoorden waar het geld aan is uitgegeven en rapporteren of acties zijn uitgevoerd. Bij veel stakeholders binnen de gemeente is een grote behoefte aan gedetailleerde rapportages over de uitgaven in het sociaal domein over bijvoorbeeld:
– Hoeveel is er per zorgaanbieder gedeclareerd;
– Hoeveel is er per wijk of wijkteam gedeclareerd;
– Hoeveel klanten zijn in behandeling en hoe is de ontwikkeling daarvan geweest;
– Hoeveel is er gedeclareerd per product, arrangement of zorgsoort;
– Hoeveel toewijzingen zijn er geweest per maand.
Meer lezen? Klik hier!