“Meer dan ooit zijn we in regie”

Gemeente Almere heeft een groeitaak. Dit ambitieuze affiche maakt dat de organisatie af en toe flink wordt opgeschud. De stad wil als eerste meegaan met ontwikkelingen. Ook als het om uitvoeren van de Wmo gaat. “We zetten hier gewoon de standaard!”

Bekijk de video

Servicepunt “Z”

Toen de VNG in 2010 gekanteld werken initieerde, stak Almere vroeg de vinger op om hier werk van te maken. Een van de mooiere voorbeelden vinden Ed Belder en Ivo Baars ‘hun’ Servicepunt Z, de organisatie die de Wmo dagelijks uitvoert.

“We geven niet gelijk een scootmobiel, maar achterhalen eerst de vraag achter de vraag. Bovendien lenen wij hier een rolstoel en scootmobiel gewoon collectief uit als je een dagje wilt winkelen,” lacht Ed.

Innovatieve partner

In 2011 organiseerde de gemeente opnieuw een aanbesteding voor administratieve ondersteuning rond de Wmo. Almere was op zoek naar een partij om onder andere de volledige (financiële) administratie rond hulp bij het huishouden te voeren.

Ook het afhandelen van alle klantvragen vanuit een speciale servicedesk behoorde tot de eisen. Een beleidswijziging vormde mede de aanleiding voor de aanbesteding.

“Maatwerk leveren gaat Stipter soepel af”

De periodieke storting en verantwoording ging van eens per half jaar naar eens per vier weken. Stipter kwam naar voren als partij met de beste prijs-kwaliteitverhouding. “We waren op zoek naar een innovatieve partner die onze toekomstvisie deelde en mee kon helpen invullen. Het grootste verschil met voorheen is dat ik het gevoel heb dat we nu meer in regie zijn.

Stipter verzorgt de administratieve ondersteuning en geeft advies, maar de uiteindelijke keuze blijft bij ons. Daarbij merk je ook dat het een jong, innovatief en proactief bedrijf is. Dat is fijn, want het leveren van maatwerk duurt bij anderen vaak lang. Stipter lijkt daar weinig moeite mee te hebben. En ook in de ontwikkeling werkt ze altijd nauw met ons samen.”

“Meer dan ooit zijn we in regie”

Meer dan bits en bytes

“We vullen en voelen elkaar aan. Stipter is voor onze afdeling een verlengstuk: de ogen en oren van onze stad,” aldus Ivo. “In het begin twijfelden wij aan de klantgerichtheid van Stipter. We vroegen ons af in hoeverre zij in staat waren om alle klantcontacten adequaat af te handelen. In onze gedachten was Stipter puur een leverancier van bits en bytes.

Inmiddels weten we beter. Ze zijn meer dan een IT-leverancier, hebben hun eigen visie op Wmo en leveren ook op de zachte aspecten van de uitvoering een goede bijdrage. Natuurlijk kunnen er altijd dingen anders, maar daar staan ze ook voor open.

Ze hebben ons als klant hoog in het vaandel. We hebben altijd voldoende ruimte voor eigen inbreng en houden regie op de uitvoering van ons beleid.”

Grip op kwaliteit en efficiency

“Neem het management dashboard, waaruit wij eenduidig onze managementinformatie filteren. Dat hebben we samen met hen ontwikkeld. We kunnen de stuurcijfers op elk gewenst moment beveiligd via internet raadplegen. Dat geeft ons inzicht of we onze doelstellingen behalen. Zo hebben we grip op de toekenning, toewijzing en gebruik van Wmo voorzieningen als huishoudelijke hulp.

We weten hoe tevreden onze inwoners zijn, welke zorgverleners goed werk leveren en voor welke kosten we uiteindelijk komen te staan.”

“Dankzij de Wmo-cijfers kunnen we tijdig bijsturen”

Toekomstplannen

Over de decentralisatie van de Awbz naar gemeenten zijn de twee heel kort. “ In de aanbesteding hebben we daar al op voorgesorteerd. We weten dat Stipter ons ook daarbij kan helpen. We merken dat nu al in de manier waarop ze met ons in gesprek zijn.

Samen moeten we onderzoeken hoe we de transities uiteindelijk aanvliegen. Hoe en met wie we het uiteindelijk gaan organiseren, daar zijn we nog niet over uit. Het hele interne en politieke proces is pas in gang gezet. De tijd zal het leren.”